Jumaat, 6 Mac 2015

Usahawan-usahawan yang Berjaya di Malaysia

  
Nita Gosalia

Nama: Nita Gosalia
Usia: 50 tahun
Tempat Kelahiran: Kuala Pilih, Negeri Sembilan
Pasangan: Visvalingam
Adik beradik: Anak ketiga daripada enam adik beradik perempuan
Kejayaan: Penerima wanita Usahawan Anugerah Tahun 1995, Receipient Perniagaan Kebangsaan Anugerah Usahawan pada tahaun 2004

            Usahawan yang ingin dibincangan oleh saya ialah Nita Gosalia. Nita Gosalia merupakan seorang wanita yang berani dan tidak mudah berasa rendah diri. Dalam keluagaan Nita Gosalia adalah konservatif dan  menganggap anak perempuan adalah bencana. Walaupun Nita Gosalia dilahirkan dalam kelaurga yang begitu, namun Nita Gosalia masih dapat membuktikan perempuan juga adalah berguna dengan memulakan perniagaan diri sendiri. Sampai hari ini, keluarga Gosalia amat dikagumi dengan kejayaan anak perempuannya terutama Nita, yang telah memulakan produk rambut  herba dan pusat penjagaan kulit sendiri. Dari sini, dapat menunjukkan Nita Gosalia walaupun menghadapi  sebarang kesusahan, namun dia masih tidak berputus asa untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Ia juga merupakan alasan bagi saya memilih Nita Gosalia sebagai usahawan akhir yang berjaya ingin dibincangan dalam blog ini.          
            Nita Gosalia bermula menceburi perniagaan dengan mengenai idea untuk menghasilkan ramuan herba, Nita Gosalia dengan mengimbas kembali bagaimana beliau sendiri menghadapi masalah keguguran rambut yang serius semasa umurnya 17 tahun. Beliau telah berangkat ke India untuk mendapat bantuan Pakar herba tradiotional di sana. Oeh itu, beliau permulaan untuk menumbuk dan menggunakan herba yang diberikan oleh pakar tersebut. Selepas sebulan, rambutnya mula tumbur dengan sihat dan ini menimbulkan minat yang mendalam pada dirinya untuk terus mengkaji herba tersebut. Dengan bantuan kewangan daripada suaminya, Nita Gosalia mendaftar untuk kursus selama tiga tahun di Kolej Ayurveda di India. Setelah kembali ke Malaysia, dia dengan suaminya membuka Neeta Herba di Brickfields, Kuala Lumpur. Neeta ketika itu baru berumur 21 tahun.  Tetapi dalam masa dua tahun pertama, perniagaan mereka hampir menutup kerana tidak ramai yang menyedari keberkesanan produk ini. Pada masa tersebut, Nita Gosalia sungguh bernasib baik kerana dapat menghadari dalam Rancangan Nona yang disiarkan stesen penyiran ternama, TV3 telah melonjakkan nama Neeta’s herbal. Menjelang tahun 1991, Nita Gosalia dengan suaminya memutuskan untuk mengembangkan perniagaan dengan membekalkan produk mereka ke kedai-kedai terpilih di di negara ini. Beliau berjaya menembusi pasaran Amerika Syarikat dan United Kingdom dan membuka beberapa outlet di sana. Pada tahun 2007, sebuah outlet berjaya pula di buka di Hyderabad, India. 

tan sri robert kuok


Nama: Tan Sri Robert Kuok
Usia: 92 tahun
Tarikh Kelahiran: 6 Oktober 1923
Tempat Kelahiran: Johar Bahru
Pasangan: Ho Poh Lin
Pendidikan: Menerima Pendidikan Tinggi di Raffles College, Singapore.
Kekayaan: Sebanyak $ 12.5 bilion

            Sebab yang saya memilih Tan Sri Robert Kuok sebagai usahawan yang berjaya kerana beliau merupakan seorang usahawan yang mempunyai falsafah perniagaan yang tinggi dan tidak mudah berasa putus asas. Ia telah menyebabkan kejayaan kepada Tan Sri Robert Kuok.  Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang mempunyai keinginan tinggi dalam belajar walaupun beliau sudah berumur 92 tahun. Di samping itu, Tan Sri Robert Kuok juga pandai untuk menyesuaikan diri dengan perubahan zaman. Ia menyebabkan beliau dapat merebut peluang perniagaan. Tan Sri Robert Kuok juga tidak bersikap sombong dan setiasa bersedia untuk berkongsi dengan individu yang lebih bijak.  Hal ini dimikian, walaupun beliau telah digelar oleh orang lain sebagai Sugar King ( Raja Gula ), namun beliau masih berasa gelaran ini kurang sesuai kepada dia. Dari sini, dapat diketahui Tan Sri Robert Kuok merupakan seorang yang tidak sombang.
          Tan Sri Robert Kuok telah memulakan perniagaan sendiri selepas kemerdekaan Malaysia, iaitu dengan menubuhkan Malaysia Sugar manufacturing Company pada tahun 1958. Selepas itu, selam enam tahun, beliau menubuhkan satu syarikat penapisan gula yang pertama di Malaysia iaitu bernama Malaysian Sugar Manufacturing dan telah mendapat kuasa monopoli dari kerajaan.  Pada tahun 1970, bagi memenuhi keperluan yang tinggi dalam gula, beliau telah membuka banyak ladang tebu di Malaysia dan Indonesia supaya permintaan dapat dipenuhi. Selepas itu, beliau dapat berkerjasama dengan pihak berkuasa seperti Lembaga Tabung Angkatan Tentera dan Amanah Saham Nasional, ia menyebabkan beliau dapat mengekalkan hubungan dengan kerajaan. Bukan ni sahaja, beliau juga terbabit dengan penubuhan Bank Bumiputra Bhd dan Perbadanan Nasional Bhd. Penubuhan ini ditubuh untuk menarik penyertaan orang melayu dalam bidang ekonomi. Pada tahun 1974, disebabkan oleh masalah pencukaian Tan Sri Robert telah memindahkan operasinya dari Malaysia dan Singapura ke Hong Kong. Semasa di Hong Kong, beliau menubuhkan Kerry Trading Company (kerry) dan melangkah ke bidang media serta hartanah. Dari Hong Kong, beliau beralih ke tanah besar China dengan melabur dalam pelbagai bidang seperti pembangunan hartanah, hotel, dagangan, komoditi, khidmat gudang dan Coca Cola. Pada tahun 1960 hingga tahun 1980, semasa orang lain teragak-agak, beliau telah memberanikan diri melabur di Negara bergolak seperti Indonesia dan Filipina. Hasilnya, beliau telah berjaya menjalin hubungan kukuh dengan pihak berkuasa negara terbabit sejak empat dekat lalu.


Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari


Nama: Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari
Usia: 63 tahun
Tempat Kelahiran: Alor Setar, Kedah
Pasangan: Puan Sri Sharifah Zarah Al-Bukhary
Adik- beradik: Anak ketiga daripada tujuh adik-beradik
Pendidikan: Sehingga Tingkatan Lima di Sekolah Sain Micheal's
    
             Usahawan ketiga yang dibincangan ialah Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary. Sebab yang saya memilih Tan Sri Syed Mokhtar kerana beliau adalah seorang usahawan yang berjaya. Tan Sri Syed Mokhtar bukanlah seorang yang berpendidikan tinggi. Beliau tidak pernah belajar sehingga ke peringkat universiti. Namun, ini tidak bermakna beliau merupakan seorang yang tidak berilmu. Hal ini dikata demikian, kebanyakan ilmunya diperoleh oleh beliau adalah melalui pengalaman secara langsung apabila beliau bergiat dalam dunia perniagaan sejak kecil lagi. Walaupun beliau dilahirkan ke dalam keluarga kelas pertengahan rendah, namun beliau juga tidak berasa rendah diri. Alasan-alasan tersebut telah menyebabkan saya memilih Tan Sri Syed Mokhtar sebagai usahawan ketiga yang saya ingin dibincangan.
              Pada permulaan, Tan Sri Syed Mokhtar membantu ibunya menanam sayur-sayuran untuk menampung pendapatan keluarganya. Beliau juga membantu bapanya menternak lembu dan kerbau tetapi berhadapan dengan masalah wabak kaki dan mulut yang merebak ke seluruh selatan Thailand, Kedah dan Perlis . Semua ternak petani mati begitu sahaja. Sejak itu beliau meninggalkan bidang ternakan dan memulakan perniagaan sebagai pengusaha daging lembu dan kerbau pada tahun 1970 ketika berumur 19 tahun. Pada 1972, beliau membuat pinjaman sebanyak RM110,000 daripada MARA untuk membuka syarikat pengangkutan 'Syarikat Pengangkutan Sentosa' dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu. Lori-lori yang dibeli oleh syarikat itu digunakan untuk memulakan perniagaan beras. Pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara (LPN). Beliau berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd. Beliau turut menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan. Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras. Pada tahun 1996, Tan Sri Syed Mokhtar telah mengasaskan Yayasan (Islam) Al-Bukhary yang telah membina dan menguruskan Muzium Kesenian Islam bernilai RM70 juta di Kuala Lumpur selain banyak menjalankan kerja-kerja amal dan kebajikan. Melalui Yayasan ini, sebanyak RM1 Bilion telah disumbangkan untuk membiayai pelbagai program kebajikan. Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan.

Datuk Wan Mohammad Sani Salleh




Nama: Datuk Wan Mohammad Sani Salleh
Usia: 39 tahun
Tarikh Kelahiran: 24 Julai 1976
Tempat Kelahiran: Kuala Ibai, Kuala Terengganu.
Pasangan: Puan Sri Sharifah Zarah Al-Bukhary
Adik-beradik: Anak keempat daripada enam adik-beradik
Pendidikan: Pendidikan Diploma Pengurusan Perniagaan Kolej Sunway (1994)
Kejayaan: Anugerah Usahawan Cemerlang Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Kuala Lumpur pada tahun 2009, dianugerah Darjah Indera Mahkota Pahang yang membawa gelaran Datuk 

            Usahawan terakhir yang berjaya ingin dibincangn oleh saya ialah Datuk Wan Mohad Sani Salleh kerana beliau merupakan seorang usahawan muda yang sangat berdedikasi dalam menjalankan perniagaannya sehingga berjaya. Beliau sangat berani untuk mencuba dan berubah dari satu keadaan yang buruk kepada keadaan yang lebih baik. Selain itu, beliau mempunyai satu sikap yang baik iaitu beliau tidak langsung untuk segan dan malu bertanya. Hidup kepada Datuk adalah penuh dengan belajar. Seorang usahawan yang berjaya mestilah mempunyai sifat rajin dalam belajar. Di samping itu, Datuk Wan Mohd Sani mengambil pengalaman yang pernah rasai oleh sendiri sebagai sumber utama untuk menyediakan produk perkhidmatan iaitu perkhidmatan bas kepada pengguna-penggunanya. Hal ini dikata demikian, beliau dahulu ialah seorang pengguna perkhidmatan bas express yang tegar. Dimana beliau selalu ulang alik daripada Kuala Lumpur ke Terengganu pada hujung minggu. Oleh itu, beliau berfikir untuk meningkatkan mutu keselesaan kepada para pelanggan bas.
            Kini diberi gelaran Datuk Wan Mohd Sani berusia 33 tahun mencipta nama dalam bidang keusahawanan pengangkutan. Jika dulu syarikat beliau beroperasi di Ukay Perdana namun kini ada wisma sendiri yang dibeli dan diubahsuai dengan belanja mencecah RM 7 juta.Wisma tiga tingkat dinamakan Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral itu serba lengkap. Selain menjadi pusat operasi, wisma itu dilengkapi asrama, pusat latihan dan surau. Sani Express merupakan sebuah empayar perniagaan yang menyediakan perkhidmatan bas telah mahsyur diseluruh Malaysia. Sani Express merupakan lambang nama yang gah terukir di bas merah yang ada di lebuhraya seluruh Malaysia. Beliau kini, mempunyai 25 buah bas dan 150 orang kakitangan kerja. Pembangunan perniagaan beliau kini amat memberangsangkan. pada Januari 2006 Sani Express ada di jalan raya dan alhamdulillah perjalanan perniagaan ini lancar, mendapat sambutan dan sejak itu perniagaan saya semakin pesat berkembang.Sani membuktikan ‘jalan’ dipilihnya berbaloi kerana hanya dalam tempoh tiga tahun Sani Express menunjukkan prestasi luar biasa.Segala operasi di kaunter tiket Sani Express di setiap negeri dipantau secara langsung menerusi kamera litar tertutup yang dipancarkan terus ke wisma berkenaan. Beliau sentiasa membuat analisis dan kajia perniagaan bagi menambahbaikkan perniagaan beliau. 


Kisah Sukses Pengusaha Jepun: 

POCARI SWEET

Video ini bercerita tentang seorang yang bernama Rokuro Harima (Penanggung jawab pengembangan minuman) memberi idea kepada Akihiko Otsuka (kepala pabrik Tokushima)  untuk membuat minuman dari cairan infus yang akhirnya diberi nama POCARI SWEET. Sejarah POCARI SWEET dari awalnya sehingga mencapai kejayaan telah ditunjukan dalam video ini tersebut. Dalam video ini terdapat beberapa ciri-ciri keusahawanan dapat dipelajari oleh kami dari tokoh-tokoh berikut.

   (a)  Akihiko Otsuka (Kepala Pabrik Tokushima)
  •        Beliau merupakan seorang yang mempunyai keinginan yang tinggi untuk menciptakan produk yang dapat menjadi pilar perusahaan.
  • ·     Beliau juga merupakan seorang yang berani untuk mengambil risiko. Beliau membuat keputusan untuk mengembangkan cairan infus yang pernah diceritakan oleh Rokuro.

·     Kreativiti juga diadakan kepada Akihiko Otsuka. Sebagai contohnya, Pada satu hari, Akihiko Otsuka melakukan uji coba dalam merasakan minuman yang dibuat oleh Harima dengan Takaichi. Akihiko berpendapat bahawa minuman tersebut masih terasa pahit. Pada masa yang sama, seorang karyawan memerlukan Akihiko untuk menguji minuman serbuk instan rasa jeruk yang sedang dikembangkannya oleh seorang karyawan. Akihiko juga bahawa minuman tersebut masih jauh dari sempurna. Tiba-tiba, Akihiko telah membuat satu uji coba dengan mencampurkan kedua minuman tersebut menjadi satu. Akihiko mengatakan bahawa minuman yang seperti itulah yang enak untuk diminum.

·       Akihiko Otsuka juga merupakan seorang yang mempunyai pandangan yang juah. Walaupun POCARI SWEAT mengalami kerugian pada permulaan, namun Akihiko yakin keadaan ini akan bertambah baik pada masa depan. Akhirnya beliau telah berjaya. 



 (b) Rokuro Harima (Penanggung jawab pengembangan minuman)
  • Beliau merupakan seorang yang berinisiatif berterusan. Beliau telah mengunakkan pengalaman sendiri untuk memulakan atau mencipta sesuatu yang baru dan terus mengembangkan usaha tersebut seperti POCARI SWEAT.
  • Rokuro Harima juga merupakan seorang yang mempunyai positif berperibadi yang kuat. Walaupun  Akihiko Otsuka menolak idea yang dikemukakan oleh diri sendiri pada permulaan namun Rokuro masih tidak berasa putus asas.
  • Selain itu, Rokuro juga merupakan seorang yang mempunyai pengalaman yang tinggi dan bersiap sedia untuk membuatu orang lain. Semasa Akihisa Takaici menghadapi masalah Rokuro akan memberi bantuan dan pandangan yang berguna kepada Akihisa Takaici.
   (c)   Akihisa Takaichi (33th, Peneliti)
  •       Akihisa Takaichi merupakan seorang muda yang berusaha dengan bersungguh-sungguh. Semasa Harima menyerahkan semua tugas tentang pengembangan minuman kesihatan kepada Akihisa, dia telah menggunakan setiap masa untuk membuat meneliti terhadap minuman kesihatan itu tersebut.

· Akihisa juga merupakan seorang yang kegigihan dan tidak mudah untuk berputus asas. Walaupun rasa minuman yang dicipta oleh sendiri tidak diluluskan banyak kali. Namun Akihisa juga tidak berputus asas untuk mencuba lagi sehingga dapat rasa minuman itu menjadi lebih enak. 

    (d) Tanaka (Kepala Tim Marketing)
·   Semasa Presiden Direktur Akihiko membuat keputusan untuk menjual POCARI SWEAT, Tanaka telah berusaha untuk membantu Presiden untuk membahagi POCARI SWEAT kepada para perrniaga. Namun, POCARI SWEAT tidak disuka oleh ramai orang. Kebanyakan mereka enggan untuk membeli miniman tersebut.
·    Tetapi, Tanaka tidak mudah untuk putus asas. Dia pulang ke tempat kerja sendiri dan mengadakan mesyuarat dengan staf dia. Akhirnya mereka dapat fikirkan untuk menggunakan cara lain untuk mempromosi POCARI SWEAT.
·   Tanaka menuju ke lapangan bola sepak untuk membahagikan POCARI SWEAT kepada anak-anak. Kebanyakan reaksi daripada kanak – kanak adalah positif. Tanaka juga menjelaskan secara detail konsep POCARI SWEAT kepada kanak- kanak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan